تاثیر تمیزی ساختمان بر روان انسان
 
آرامش سبک زندگی
سبک زندگی
 
سه شنبه 24 تير 1399برچسب:نمای ساختمان, :: 20:35 ::  نويسنده : آرامش

جالب است بدانید محیط زندگی شما ممکن است آینده شما را رقم بزند. شاید خیلی‌ها هزینه‌های تمیز کردن مرتب محیط خانه و راه پله و نمای بیرونی ساختمان را هزینه‌های اضافه بدانند. اما اگر بدانید این کارها می‌توانند روی آینده شما و فرزندانتان تاثیر مستقیم بگذارند چه؟ معمولا ما آن چیزی را باور می‌کنیم که مستقیما جلوی چشممان است. خوب آزمایش کنید تا مستقیما جلوی چشمتان بیاید. کافی است ۳ تا ۶ ماه این تمیزکاری را انجام دهید و نتایج را دقیق اندازه گیری کنید. آن وقت اهمیت تمیزی محیط زندگی برایتان مثل روز روشن می‌شود. در این جا ما مقدار زیادی تحقیق انجام شده داریم. شما با خواندن این مقاله تعجب خواهید کرد که محیط تا چه حد می‌تواند روی ذهن اثر بگذارد.

 

“پس بیایید با هم تعجب کنیم.”

 

در این مقاله می‌خوانید: (روی عنوان کلیک کنید)

معماری بیمارستان و بهداشت و تاثیر آن بر بیماران

معماری سالن ورودی کلینیک روانپزشکی و تاثیر آن بر مبتلایان

معماری محل کار و تاثیرات آن

مهم ترین بخش تاثیر محیط بر انسان: معماری خانه‌ها

یافته‌های عمومی اثرات محیط بر انسان

خلاصه مقاله

 

اگر ما درک کنیم که محیط چطور بر روحیه افراد تاثیر می‌گذارد، قادر خواهیم بود فضاها را طوری طراحی کنیم که بتواند روی جامعه و اخلاق اجتماعی موثر باشد.

یافته‌های جدید به طور فزاینده ای ما را تشویق می‌کنند که بر روش‌های جدید طراحی تمرکز کنیم و در مورد طراحی و تمیز نگه داشتن فضاهای شهری دقت بیشتری به عمل بیاوریم. فضاهای شهری باید به گونه ای طراحی شوند که غیر از مسئله رفاهی سلامت روانی را نیز در بر بگیرند. این امر شاید در نگاه اول نکته مهمی‌به نظر نیاید ولی با کمی‌تعمق در خواهیم یافت یک چیز کوچک که هر روز دیده شود کم کم تبدیل به کوه خواهد شد. یعنی تاثیر آن بر رور روان انسان غیر قابل اجتناب است.

ایجاد فضای “کامل” یک عمل متعادل غیرممکن و ذهنی است. ما نمی‌توانیم بیمارستان ، محل کار یا خانه ای عالی ایجاد کنیم اما حداقل می‌توانیم تلاش کنیم تا بهترین نتیجه را کسب کنیم. تجزیه و تحلیل داده‌های بیشتر و بیشتر برای کمک به این امر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معماری بیمارستان و بهداشت

“طرح‌های جدید بیمارستان با مفهوم معماری شفابخش عرضه می‌شود. “

تاثیر تمیزی و معماری ساختمان بر روان انسان 7دکتر Tanja Vollmer ، از Kopvol ، چگونگی واکنش افراد بیمار به ساختمان‌ها و فضاها را بررسی می‌کند. وی دریافت که در اکثر بیمارستان‌های آلمان ، محیط ساخته شده از روند بهبودی را سریع تر نمی‌کند. انتظار در راهروهای استریل و بدون هیچگونه حریم خصوصی احساس استرس را تقویت می‌کند و تمرکز شما را پایین می‌آورد. چراغ‌های نویز و نئون ریتم شبانه روز را مختل می‌کنند و مانع بهبودی بیماران می‌شوند.

بنابراین ، دکتر ولمر یک معماری به اصطلاح شفابخش را مطرح کرد که در آن نیازهای بیمار در نظر گرفته می‌شود و به سطح روحیه او نیز توجه نشان داده می‌شود. کاری که در معماری شفا بخش انجام می‌شود این است که رویکرد جدیدی را با استانداردهای جدید توسط معمارانی که به این رشته علاقه دارند تولید می‌شود.

در بخش مراقبت‌های ویژه از کارولینای برلین ، این یافته‌ها به عمل آمد. معماران برای پاسخگویی به نیاز بیماران ، دو اتاق را بازسازی کردند. اتاق‌ها با رنگ‌های گرم طراحی شده است ، متریال‌های چوبی ، تعداد زیادی لامپ تعبیه شد و وسایل پزشکی از دید بیماران پنهان شد. در هنگام شب ، سر و صدای دستگاه‌های پزشکی به اتاق‌های نظارت هدایت شد و به بیماران امکان داده شد که بدون ایجاد مزاحمت بخوابند.

یک مطالعه دیگر که نتایج بسیار جالبی در بهبود بیماران سرطانی داشت این بود که اتاق‌های معاینه و شرح حال گیری بیماران را از هم سوا کنند. یعنی به این صورت که بیماران در یک اتاق که دارای وسایل پزشکی و حالت بیمارستان گونه است معاینه می‌شود. بعد از آن برای شرح حال گرفتن و صحبت درباره مسائل مختلف بیمار به اتاق دیگری می‌رفتند تا بیماران بتوانند صمیمیت را احساس کنند.

علاوه بر این ، گوشه‌های اتاق ملاقات باید به گونه ای طراحی شود که مکالمه سه جانبه بین پزشک ، بیمار و بستگان در همان جا انجام شود. بدون اینکه چیزی بین بیمار و پزشک معالج حائل باشد. علاوه بر این ، ولمر فضاهایی را که چشم انداز آن‌ها رو به طبیعت است را توصیه می‌کند. زیرا گفته می‌شود که این فضاها اثر درمانی بر روی بیمار دارد. طبیعت و جهان بیرونی به بیماران کمک می‌کند تا سریعاً کنترل وضعیت خودشان را به دست آورند و استرس را کاهش دهند.

همچنین در همین آزمایش‌ها متوجه شدند که علاوه بر رنگ و فضا میزان تمیزی و زیبایی نمای بیرونی و درونی ساختمان تا چه حد می‌تواند روی بهبود سریع تر بیماران تاثیر داشته باشد. زیبایی و تمیزی محیط همه این اثرات خوب را تشدید کرد و بر اهمیت زیبایی در ذهن با افزود.

سالن ورودی کلینیک روانپزشکی.

تاثیر تمیزی و معماری ساختمان بر روان انسان 8کفهای چوبی و راهروهای پهن از احساس محبوس شدن بیماران جلوگیری می‌کنند.

برای ساختمان جدید کلینیک روانپزشکی بیمارستان دانشگاه توبینگن نیز از تئوری معماری شفا استفاده شده است. برای ساختمان جدید ، کفهای چوبی در کل فضا گذاشته شد. همه فضاها به گونه ای گسترده و گسترده با نور روز طراحی شده اند. تخصیص مکانی باید با احساس “قفل شده” مخالف باشد و در تضاد باشد. مفهوم معماری شفابخش نتیجه بخش بود. مقایسه ساختمان جدید با ساختمان قدیمی‌نشان داد که در دوره بعد از انتقال به ساختمان جدید ، اقدامات اجباری به هشتاد درصد کاهش یافته است (مثلاً تثبیت بدن، داروی اجباری در شرایط بحرانی).

تاثیر تمیزی و معماری ساختمان بر روان انسان 9شرکت معماری پرکینز + ویل همچنین از روش معماری شفابخش برای طراحی مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو استفاده کرده است. نما به گونه ای طراحی شده است که نورهای استوانه ای اجازه می‌دهد نور زیادی از خورشید وارد ساختمان شود. مناطق دارای فضای سبز می‌تواند به عنوان فضاهای تفریحی استفاده شود. در فرایند طراحی، معماران مطالعاتی را در مورد چگونگی استفاده پزشکان و اعضا از ساختمان برای تطبیق بهتر ساختمان با نیازهای کاربران در نظر گرفتند.

همیشه در همه این عملیات و تحقیقات یک پای ثابت کار تمیز نگه داشتن فضا و نو کردن ساختمان بوده و هست. با توجه به اثرات ذکر شده که در تحقیقات عاید شده است می‌توان گفت اهمیت زیباسازی فضای بیرونی و درونی و تمیزی آن در روحیه و روان انسان امروزه به امری اجتناب ناپذیر بدل شده است.

تاثیر تمیزی و معماری ساختمان بر روان انسان 10چاه نور حلقوی با درخت در وسط، نور و آفتاب زیادی را از طبیعت وارد سالن ورودی می‌کند.

معماری محل کار

یکی از شرکت‌های جالب توجه بنده شرکتی بود که مدیر آن نه به دلیل صرف نکردن هزینه، بلکه به دلیل اثری که تمیزکاری در روحیه افراد می‌گذاشت کار جالب می‌کرد. او کارمندان را مجبور می‌کرد در امر تمیز کاری و نوسازی فضای کار شرکت کنند. بدین ترتیب آنان هم فضای کار خود را دوست داشتند و به نوعی احساس مالکیت نسبت به آن فضا پیدا می‌کردند. هم به نوعی احساس همبستگی بیشتری با هم داشتند و هم روحیه شان همیشه تازه و شاداب می‌ماند.

همچنین در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در زمینه تجزیه و تحلیل فضای محل کار انجام شده است. نیل آشر سالها به عنوان مشاور افزایش بهره وری در محل کار تلاش کرد. ۱۲ عامل مهم برای افزایش اثربخشی ، بهره وری و بهزیستی در محیز کار را شناسایی کرد. او پیشنهاد می‌کند که محل کار باید به حداکثر نور روز دسترسی داشته باشد. اما باید این گزینه را هم داشته باشد که در صورت لزوم آن را تاریک تر و یا کاملا تاریک کنند. روشنایی محیط اداری عملکرد بزرگسالان را در محیط کار بهبود می‌بخشد و بهره وری آن را بسیار بالا می‌برد. آشر همچنین اظهار داشت که دفاتر باید فضای کافی را فراهم کنند ، به طور دقیق تر ، نباید مقدار فضای تقسیم شده زیر ۶ متر مربع به ازای هر فرد یا کامرند باشد. این آزمایش‌ها ثابت می‌کرد که حتی اگر کاری که افراد انجام می‌دهند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد محیط خوب و شاداب می‌تواند سختی کار را تا حدی جبران کند. بنابراین فضای شاداب باعث استقبال افراد برای کار کردن در آن محیط را فراهم می‌کند.

بیشتر معماران از داده‌های تحلیلی برای بررسی تأثیر ساختارهای مکانی بر فضاهای دفتری استفاده می‌کنند. آنها از نرم افزاری استفاده می‌کنند که قادر به ارزیابی نور روز ، دید و شرایط ارتباط کارمندان با هم است. به عنوان مثال واحد تجزیه و تحلیل زاها نرم افزاری را برای برنامه ریزی و تقسیم بندی فضاهای اداری درست کرده است که مناطق کاربری را بهینه سازی می‌کند و نور و ترجیحات فضا را در نظر می‌گیرد.هدف این است که بیشترین استفاده را از محل کار داشته باشید.

تاثیر تمیزی و معماری ساختمان بر روان انسان 11شرکت معماری پرکینز + ویل با استفاده از نور مصنوعی که از نور خورشید تقلید می‌کند

تا بیوریتم طبیعی در فضای اداری تاریک یا بدون پنجره را بازسازی کند. بنابراین محیط‌های کاری که با این شیوه‌ها ساخته شوند می‌توانند از مهارتهای خلاقانه پشتیبانی کرده و استرس کارمندان را کاهش دهد و بازدهی آنان را بالا ببرد.

معماری خانه‌ها

بیشتر از همه این قسمت کار به چشم می‌آید. محیط خانه و ساختمان آن بیشتر از همه به چشم می‌آید و بیشترین اثر را در روحیه ما دارد. محل زندگی جایی است که آمال و آرزوهای شما در آن جا شکل می‌گیرد. شخصیت فرزندان شما در آن جا شکل می‌گیرد و احتمالا طرز فکرشان. وقتی ببینند پدر و مادرشان نظافت و تمیزکاری و زیبایی ساختمان و محل زندگی شان را این قدر مهم می‌دانند گاهی راجع به آن فکر می‌کنند. ممکن است در کارهای خود در طول زندگی وقتی بزرگ شد وقتی را برای تمیزکاری و زیباسازی خودش و زندگی اش بگذارد و این موضوع را جدی بگیرد. ویژگی افراد موفق را گاهی مطالعه کنید. چیزهای جالبی در آن وجود دارد.

القصه … یک مطالعه در مقیاس بزرگ توسط دنی فریدمن نشان داد که “کیفیت پایین ، ازدحام بیش از حد بر سلامتی، بهزیستی و احتمال جرم و جنایت و دستیابی به تحصیلات تأثیر می‌گذارد.

مثال خوب برای عدم موفقیت در معماری ساختمان مسکونی عمومی ‌Pruitt-Igoe در سنت لوئیس است که در سال ۱۹۵۴ ساخته شده است. توسط متخصصان معماری بخاطر هدر رفتن فضا مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین به خاطر تاثیری که بر روحیه افراد می‌گذاشت جرم و جنایات اساسی را به خود جذب کرد. این ساختار مانع تعامل ساکنان شد. ۱۸ سال بعد کل این مجموعه تخریب شد. یک مطالعه توسط لئون فستینجر ثابت کرد که مسکن طراحی شده برای تشویق به تعامل گاه به گاه با همسایگان باعث می‌شود افراد در کل روحیه و انگیزه بیشتری داشته باشند.

تاثیر تمیزی و معماری ساختمان بر روان انسان 12دانشمندی مانند جوآن مایرز-لوی در تحقیقاتی متوجه شد که بین ارتفاع سقف و سبک تفکر همبستگی وجود دارد. در اتاقهای با سقف کوتاه، افراد تمایل به توجه به جزئیات یک شی یا موشکافی یک مشکل دارند. برخلاف آن فضاهایی که با هوای آزاد مستقیما در ارتباط هستند و به شخص احساس آزادی بیشتری می‌دهند تفکر انتزاعی را تسهیل می‌بخشند. وقتی به دنبال از راه حلهای خلاق هستیم ، احتمالاً باید به فضاهای بزرگ تر برویم.

این تحقیق به خوبی با یافته‌های دکتر Dak Kopec ، مدیر طراحی بهداشت انسان در کالج معماری بوستون ، که فهمید “آپارتمانهای بد ساخت” با مشکلات روانی ، خشونت خانگی و سوء مصرف مواد مخدر مرتبط است ، تناسب دارد. این موضوع به ویژه برای افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله بسیار مهم است. این اهمیت به این دلیل است که این گروه سنی بیشتر از همه در معرض عوامل استرس زای گوناگون قرار دارند. شرایط بد محل زندگی و بر استفاده گردن از فضاها باعث تمایل افراد به مصرف الکل می‌شود. چنین تحقیقی در بین دانشجویان انجام شده و همچنین در همین تحقیق مشحص شد که کودکانی که در فضاهای بد زندگی کرده و بزرگ شده اند در تمرکز مشکل بیشتری دارند.

به عنوان مثال دانشمندان مرکز تحقیقات روشنایی دریافتند که معماری که امکان دسترسی به هرچه بیشتر نور روز را فراهم می‌کند می‌تواند باعث افزایش بهره وری و آسایش سرنشینان و همچنین تحریک ذهنی و بینایی لازم برای تنظیم بیویتم طبیعی انسان شود.

یافته‌های عمومی

در کل اثرات نور بر عملکرد شناختی کاملا اثبات شده است. فضاهایی با روشنایی بیشتر (به عنوان مثال پنجره‌های بزرگ) عملکرد شناختی را در دانش آموزان، بزرگسالان سالم و بیماران در مراحل اولیه آلزایمر یا زوال عقل بهبود می‌بخشد. شرایط روشنایی محیط بر طیف وسیعی از فرآیندهای فیزیولوژیکی و رفتاری در انسان تأثیر می‌گذارد ، یعنی ریتم‌های شبانه روزی ، پر انگیزه بودن و همچنین خلق و خو و تیزهوشی.

علاوه بر این ، طراحی ساختمان‌هایی که به نور زیاد خورشید دسترسی دارند عملکرد شناختی، سلامتی و فعالیت‌های انسان را بهبود می‌بخشد و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

خلاصه همه حرف‌های ما:

خیلی چیزها در زندگی ما هست که قابل کنترل نیست و در مقابل آن‌ها کاری از دست ما بر نمی‌آید. مثل آینده و چیزهایی که در آن می‌تواند پیش بیاید. یا چرخ روزگار چطور بچرخد، آیا به نفع ما است یا به ضرر ما. ولی قدر مسلم این است که در هر شرایطی ما باید روحیه خود را قوی نگه داریم. یکی از راه‌های قوی نگه داشتن روحیه برداشتن بارهای اضافی از ذهن است. زیبایی محل زندگی و تمیزی آن تا حد زیادی به آن کمک می‌کند. همان طور که در این مقاله شاهد‌های آن را برایتان آوردیم محیط می‌تواند روحیه را از این رو به آن رو کند. اگر در کوتاه مدت هم نتایجش معلوم نشود در دراز مدت تر اثرش اجتناب ناپذیر است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: